Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Oplysninger til brug for Copydan

TV2: Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren.

TV2, 2023.

Ingvar Ambjørnsen: En anden stjerne.
En anden stjerne. Udvalgte noveller.
Forlag Folke, 2016.

Johannes V. Jensen: Til Seksdagesløb.
Politiken den 2. december 1934

Emil Halkier: Hvis man skal forelske sig i én ting ved OL, ligner to kvinder med sabler det bedste bud.
Dr.dk den 30. juli 2024.

Albert Gea: Foto.
Ritzau Scanpix.

Fabrice Coffrini: Tre fotos.
Ritzau Scanpix.

Christian Bennike: Digternes magtesløs magt.
Weekendavisen den 8. april 2024.

Marta Sørensen: Partikulær poesi (interview med Simon Pasternak).
Weekendavisen den 12. april 2024.

Christian Bennike: Det er et vi, der læser.
Weekendavisen den 18. april 2024.

Amina Elmi: min mor er hjemvendt.
Barbar [Tavshedens objekt].
Gyldendal, 2023.

Caspar Eric: L har købt et balancebræt til mig.
Nye balancer.
Gyldendal, 2023.

Jeppe Tholstrup Bach: Flere unge samles i bogklubber – popstjerne er også med.
Tv2.dk den 7. marts 2024.

Will & Agency for Kulturministeriet og Bogpanelet: Børn og unges læsekultur.
2024.

Caroline Albertine Minor: Villages de France.
Velsignelser.
Rosinante, 2017.

Sayaka Murata: Jordboerne.
Grif, 2018.




Opgave 5

Reflekterende artikel


Unge og skønlitteratur

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger, hvad der kan motivere unge til at læse skønlitteratur. I din artikel skal du inddrage Flere unge samles i bogklubber – popstjerne er også med (tekst 5a) og uddraget af rapporten Børn og unges læsekultur (tekst 5b) samt gå i dybden med mindst ét af tekstuddragene Villages de France (tekst 5c) og Jordboerne (tekst 5d).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at reflektere over, hvad der kan motivere unge til at læse skønlitteratur. Du kan fx komme ind på læsefællesskaber, identifikation, tematik og genre. Du skal inddrage pointer fra Flere unge samles i bogklubber – popstjerne er også med (tekst 5a) og uddraget af rapporten Børn og unges læsekultur (tekst 5b).
  • at inddrage og gå i dybden med mindst ét af tekstuddragene Villages de France (tekst 5c) og Jordboerne (tekst 5d). Du kan fx komme ind på miljø, personer og plot. Du må gerne inddrage ét eller flere andre skønlitterære eksempler.
  • at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører fire tekster til opgaven.

Tekst 5a, 5c og 5d + Tekst 5b (bredt format)




Opgave 4

Debatterende artikel


Det personlige og det almene i ny dansk litteratur

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om forfatterne til ny dansk litteratur i for høj grad fokuserer på deres egne personlige erfaringer frem for på det almene. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Digternes magtesløse magt (tekst 4a), Partikulær poesi (tekst 4b) og Det er et vi, der læser (tekst 4c). Du skal desuden inddrage mindst ét af de to eksempler min mor er hjemvendt (tekst 4d) og L har købt et balancebræt til mig (tekst 4e).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at diskutere og debattere, om forfatterne til ny dansk litteratur i for høj grad fokuserer på deres egne personlige erfaringer frem for på det almene, idet du bl.a. inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra Christian Bennike i teksterne Digternes magtesløse magt (tekst 4a) og Det er et vi, der læser (tekst 4c) samt fra Simon Pasternak i teksten Partikulær poesi (tekst 4b).
  • at underbygge dine synspunkter ved at inddrage konkrete eksempler, herunder mindst ét af digtene min mor er hjemvendt (tekst 4d) og L har købt et balancebræt til mig (tekst 4e). Inddrag i den forbindelse relevant danskfaglig viden, fx om lyrik, autofiktion eller litterære læsemetoder.
  • at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt. 

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører fem tekster til opgaven.

Tekst 4a, 4b, 4c, 4d og 4e




Opgave 3

Analyserende artikel


Sprog i sportsreportager

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger sprog i sportsreportager. I din artikel skal du foretage en sproglig analyse og fortolkning af Til Seksdagesløb (tekst 3a) og sammenligne med Hvis man skal forelske sig i én ting ved OL, ligner to kvinder med sabler det bedste bud (tekst 3b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke sproget i Til Seksdagesløb (tekst 3a), herunder fx ordvalg, sætningsopbygning, billedsprog og fremstillingsformer.
  • at sammenligne med Hvis man skal forelske sig i én ting ved OL, ligner to kvinder med sabler det bedste bud (tekst 3b) og i forlængelse heraf vurdere, hvad der karakteriserer sprog i sportsreportager.
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to tekster til opgaven.

Tekst 3a og 3b




Opgave 2

Analyserende artikel


Eksistentiel tomhed

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fiktive fremstillinger af eksistentiel tomhed. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere novellen  En anden stjerne (tekst 2).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på: 

  • at analysere og fortolke novellen, herunder komposition, personer og titel.
  • at perspektivere til et eller flere andre eksempler på fiktive fremstillinger af eksistentiel tomhed.
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører én tekst til opgaven.

Tekst 2




Opgave 1

Analyserende artikel


Dramatisering og autenticitet i dokumentargenren

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger forholdet mellem dramatisering og autenticitet i dokumentargenren. I din artikel skal du analysere og fortolke uddraget af Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren (tekst 1).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke de filmiske virkemidler i uddraget af Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren (tekst 1), herunder brugen af dramatiseringer.
  • at vurdere fordele og ulemper ved at blande dramatisering og autenticitet i dokumentargenren. Du kan inddrage andre eksempler på dokumentarer, der blander dramatisering og autenticitet.
  • at formidle din forståelse af filmen klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).


1. TV2: Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren

Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren (TV2, 2023) er første episode i en dokumentarserie, der undersøger den såkaldte LSD-skandale, hvor hundredvis af psykiatriske patienter i Danmark blev behandlet med det bevidsthedsudvidende stof LSD i årene 1960 til 1974. Uddraget herunder er fra episodens begyndelse (00:00-08:10). Episodens varighed er 40 min.
Einar Geert-Jørgensen (1898-1977) var en dansk psykiater og ledende overlæge på Frederiksberg Hospital, hvor eksperimenterne med LSD-behandlingen blev udført.
Ketty Kjærbye Kristensen (1929-2019) var assisterende læge på Frederiksberg Hospital





Indholdsfortegnelse

Du skal besvare én af opgaverne 1 - 5. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

 

Analyserende artikler

Opgave 1:
Dramatisering og autenticitet i dokumentargenren
1. TV2: Det sindssyge eksperiment – Mirakelkuren

Opgave 2:
Eksistentiel tomhed
2. Ingvar Ambjørnsen: En anden stjerne

Opgave 3:
Sprog i sportsreportager
3a. Johannes V. Jensen: Til Seksdagesløb
3b. Emil Halkier: Hvis man skal forelske sig i én ting ved OL, ligner to kvinder med sabler det bedste bud


Debatterende artikel

Opgave 4:
Det personlige og det almene i ny dansk litteratur
4a. Christian Bennike: Digternes magtesløse magt
4b. Simon Pasternak: Partikulær poesi
4c. Christian Bennike: Det er et vi, der læser
4d. Amina Elmi: min mor er hjemvendt
4e. Caspar Eric: L har købt et balancebræt til mig


Reflekterende artikel

Opgave 5:
Unge og skønlitteratur
5a. Jeppe Tholstrup Bach: Flere unge samles i bogklubber – popstjerne er også med
5b. Rapport: Børn og unges læsekultur
5c. Caroline Albertine Minor: Villages de France
5d. Sayaka Murata: Jordboerne




Om de tre opgavegenrer

Artiklen som genre

De tre opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger inden for den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser. Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem.

En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, og den åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.

I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, det vil sige i din tekst oplyse om forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender dem eller sidder med hæftet fra den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst, eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.


Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal, Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Du skal også, hvis opgaven kræver det, gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.


Debatterende artikel

Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser hvilke synspunkter og argumenter, der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.


Reflekterende artikel

Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig. 
Du skal gennem din artikel vise, at du både kan formulere abstrakte overvejelser over emnet og præsentere og inddrage konkrete eksempler, som du kobler til dine abstrakte overvejelser. De konkrete eksempler vil du blive bedt om at hente fra det tilknyttede tekstmateriale (mundtligt, skriftligt eller multimodalt), men derudover kan eksemplerne også være egne iagttagelser, erfaringer og oplevelser, noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign., som du inddrager. Du vil ofte blive bedt om at gå i dybden med en del af det udleverede materiale. Det betyder ikke, at du skal foretage en fuldstændig analyse af materialet, men at du skal kunne uddrage en eller flere vigtige analytiske pointer, som du kan koble til dine abstrakte overvejelser om emnet og anvende som eksempler.

Kendetegnende for den gode reflekterende artikel er, at den er drevet af en personlig stemme, som er opmærksom på at få læseren til at tænke med. Man vil derfor sige at den reflekterende artikel er dialogisk, og at refleksionerne åbner emnet og viser, hvordan du gennem din tanke- og skriveproces bliver gradvist klogere på dit emne sammen med læseren.
Typiske skrivehandlinger: Undersøge, overveje, give konkrete eksempler, reflektere, metareflektere, filosofere.
Delvist beslægtede genrer: Essays, new journalism, blogs, litterære dagbøger, filosofiske skrifter.




Vejledning

Dette opgavesæt indeholder fem opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne 
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger 
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til video- og lydklip 
Du kan henvise til dele af video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel.

Dansk A

Tirsdag den 20. maj 2025

Kl. 9.00-14.00