Samfundsfag A
Ny ordning
Udleveres efter 40 minutter
Fredag den 4. december 2020
kl. 9.00-15.00
Værdier
Opgavernes spørgsmål med bilag.
Dette opgavesæt består af en fællesdel og tre delopgaver.
Fællesdelens to spørgsmål (1a og 1b) skal begge besvares.
Af de tre delopgaver (A, B og C) skal du vælge én til besvarelse.
Ved bedømmelsen af besvarelsen vejer alle 3 spørgsmål (spørgsmål 1, 2 og 3) lige meget.
Det betyder, at fællesdelen (samlet) vejer cirka 1/3 og delopgaven cirka 2/3.
Fællesdel
Besvarelserne af opgaverne 1a og 1b må samlet maksimalt fylde 700 ord.
1a. |
Hvad kan der af tabel 1 udledes om sammenhængen mellem indkomst og holdning til, om indkomstforskellene i samfundet skal gøres mindre?
Besvarelsen skal understøttes af et diagram med en lineær regression, der viser sammenhængen mellem indkomst og holdning til, om indkomstforskellene i samfundet skal gøres mindre. Du skal anvende viden om vælgeradfærd. |
1b. |
Opstil tre hypoteser, som kan forklare de sammenhænge mellem køn, alder, partivalg og holdning til ligestilling i Danmark, der kommer til udtryk i tabel 2.
Hver hypotese skal understøttes af en faglig begrundelse. |
Delopgave A
Velfærdsstatens fremtid
2. |
Undersøg, hvad der af materialet i bilag A1 (figur 1, figur 2, tabel 1, figur 3 og tabel 2) kan udledes om den danske velfærdsstats udvikling.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger og et diagram ud fra de beregnede tal. Du skal anvende viden om velfærdsmodeller. |
3. |
Diskutér, hvilke positive og negative konsekvenser det vil have for danskerne, hvis velfærdsydelserne i højere grad leveres af private virksomheder og finansieres via brugerbetaling.
Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag A2, og du skal anvende viden om ideologier. |
Delopgave B
Irans atomprogram
2. |
Sammenlign de syn på USA’s politik overfor Iran, som kommer til udtryk i bilag B1, B2 og B3.
I sammenligningen skal du anvende teorier om international politik. |
3. |
Du er politisk rådgiver for Danmarks udenrigsminister. Skriv et notat til udenrigsministeren, som sætter vedkommende i stand til at formulere en strategi for Danmarks udenrigspolitiske samarbejde med EU og USA i forhold til Iran.
Notatet skal tage udgangspunkt i bilag B4, og du skal anvende viden om mål og muligheder i dansk udenrigspolitik. |
Delopgave C
Unges sociale liv
2. |
Undersøg, hvad der af materialet i bilag C1 (tabel 1, tabel 2, figur 1, tabel 3, figur 2 og figur 3) kan udledes om ændringer i unges sociale liv i perioden fra 2009 til 2017.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger, og du skal anvende viden om socialisering. |
3. |
Diskutér fordele og ulemper for de unge ved en stigende brug af sociale medier.
Diskussionen skal tage udgangspunkt i bilag C2, og du skal anvende sociologiske teorier. |
Bilagsoversigt
Fællesdel
1a: | Tabel 1: | SurveyBanken: Kommunal- og regionsrådsvalget. 2017. |
1b: | Tabel 2: | Surveybanken. Valgundersøgelsen 2019. |
Delopgave A: Velfærdsstatens fremtid
A1: | Figur 1: | Bureau 2000 for fagforbundet FOA. |
Figur 2: | Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 2019. | |
Tabel 1: | Ugebrevet Mandag Morgen. 8.4. 2019. | |
Figur 3: | Ugebrevet Mandag Morgen. 8.4. 2019. | |
Tabel 2: | Statistikbanken. |
A2: | DR1. TV-avisen.
25.2. 2019. |
Delopgave B: Irans atomprogram
B1: |
Jonathan Granoff: ”USA har ikke ret til at bryde atomaftalen med Iran”.
The Hill. 9.5. 2018. Uddrag. |
B2: |
John J. Mearsheimer: ”Iran skynder sig at bygge et atomvåben - og Trump kan ikke stoppe det”.
New York Times. 1.7. 2019. Uddrag. |
B3: |
Donald J. Trump: Tale til FN’s Generalforsamling den 24.9. 2019.
Whitehouse.gov. Uddrag. |
B4: |
Misha Zand: ”En militærkonflikt lurer, og den bør få Danmark til at omfavne EU”.
Politiken. 7.9. 2019. Uddrag. |
Delopgave C: Unges sociale liv
C1: | Tabel 1: | VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel. 2018. |
Tabel 2: | VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel. 2018. | |
Figur 1: | Statistikbanken. | |
Tabel 3: | Landspatientregisteret (LPR) og Lægemiddelstatistikregisteret, Sundhedsdatastyrelsen. | |
Figur 2: | VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel. 2018. | |
Figur 3: | VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel. 2018. |
C2: | Imogen Clare Morris: ”Sociale medier i Danmarks skoler og samfund”.
Fyns Amts Avis. 14.12. 2018. Uddrag. |