Dansk A
Ny ordning
kl. 09.00-14.00
Dansk
Sprog og identitet
”I løbet af de første måneder af 1.g fik jeg lært et dansk, som det var blevet talt blandt akademikere ved begyndelsen af 1900-tallet. Og da vi var nået et stykke ind i skoleårets anden halvdel, besluttede jeg en eftermiddag, på vej hjemad, at jeg fra nu af ikke ville sige et ord mere på godt jysk. Det havde jeg nemlig indtil da slået over i, når jeg nærmede mig vores gård, og det skulle nu være slut med dét. Ved aftensmaden henvendte jeg mig derfor til mine forældre i et sprog, som de næppe nogen sinde før havde hørt andre steder end i radioen.
Det lamslog dem. Nogle få sekunder, dér midt i måltidet. Deres hånd- og mundbevægelser gik i stå. Også deres øjne frøs fast, i retning af ingenting.
Indtil altså de ganske roligt genoptog, hvad de var i færd med. De spiste videre, og de så stadig ikke på mig, og heller ikke på hinanden, og de gav ikke en lyd fra sig. Der blev helt stille, så snart jeg var færdig med at demonstrere, hvor fint jeg kunne snakke. Og heller aldrig senere – og de levede endnu flere årtier – kommenterede de så meget som antydningsvist mit forræderi mod vores fælles sprog. Måske havde de ventet, det måtte ske, og da det så skete, behøvede de ikke mere end disse øjeblikke til at fordøje, at det åbenbart skulle være nu.”
Jens Smærup Sørensen: Jens (uddrag af erindringsroman)
Gyldendal, 2018
Gyldendal, 2018
Dette opgavesæt indeholder tekster, der på forskellig vis handler om forholdet mellem sprog og identitet. Opgavesættet indeholder desuden en litteraturhistorisk opgave, der ligger uden for det overordnede emne.
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 5, som du finder på de følgende sider.
Du har 5 timer til at besvare opgaven.
Tekster til emnet
Tekst 1
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (uddrag)
Roman, 2020
Tekst 2
Deadline (uddrag om dialekter)
Tv-magasin, DR2, 19. november 2019
Tekst 3
Peter Heller Lützen: ”Sprog og identitet” (uddrag fra Det sproglige i dansk)
Lærebog, 2010
Tekst 4
Henrik Ruben Genz (instruktør): Gud taler ud (uddrag)
Film, 2017
Tekst 5
Christian Langelund Hansen: ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog”
Kronik, Jyllands-Posten, 4. marts 2019
Tekst 6
Julie Bendtsen: ”Fuck off med dit grimme sprog”
Klumme, POV International, 21. august 2020
Tekst 7
Supertanker: ”Av, du ramte min identitet” (uddrag)
Radioprogram, P1, 1. september 2020
Tekst 8
Aftenshowet (uddrag med sprogforsker)
Interview, DR1, 19. oktober 2016
Tekst 9
Kenneth Sorento Dichmann (instruktør): Kampen om Grønland (uddrag)
Dokumentar, 2020
Tekst 10
Yahya Hassan: ”Dølgsmål” og Politiken mener: ”Fucking vred”
Forside, Politiken, 1. maj 2020
Tekst 11 (uden for emnet)
Johannes V. Jensen: ”Vinternat”
Myte, 1907
Opgaver til emnet
1. | Analysér og vurdér ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog” (tekst 5) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet.
Overskrift: Børn bør lære bandeord og grimt sprog |
I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er. I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 5 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 5 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen. |
2. | Denne opgave er todelt: |
A: |
Skriv en kronik om sprogets betydning for identitet.
I kronikken skal du inddrage mindst to tekster fra opgavesættet. |
B: | Begrund din argumentation og dine øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal dokumentere dette med eksempler fra din kronik. |
Overskrift: Vælg selv en overskrift |
A:
I en kronik skal du undersøge en given problemstilling og argumentere for din holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde. Din kronik skal have et klart hovedsynspunkt, som skal understøttes af pointer fra de selvvalgte tekster. Din kronik skal formidles med en tydelig vinkel og på en retorisk og sprogligt bevidst måde. B: I del B skal du med brug af danskfaglige begreber begrunde dine formidlingsmæssige valg, herunder dokumentere din argumentation, dine retoriske valg og sproglige virkemidler ved hjælp af karakteristiske eksempler fra din egen tekst. Denne del skal fylde 400-600 ord. |
3. | Analysér og fortolk Meter i sekundet (tekst 1).
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. Overskrift: Meter i sekundet |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af teksten ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten. |
4. |
Analysér og fortolk Gud taler ud (tekst 4) med fokus på forholdet mellem indhold og brugen af filmiske virkemidler. Analysen skal bl.a. forholde sig til tekstens tematisering af forholdet mellem sprog og identitet.
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. Overskrift: Gud taler ud |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. I fortolkningen skal du sammenfatte dine analyseiagttagelser til en samlet forståelse af sammenhængen mellem formen og indholdet. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af teksten ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne, den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten. |
5. | (uden for tema)
Analysér og fortolk ”Vinternat” (tekst 11). Perspektiver til den litteraturhistoriske sammenhæng, teksten indgår i, og begrund dens relevans i dag. Overskrift: Vinternat |
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af teksten ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, der bidrager til den samlede forståelse af teksten og dens relevans i dag. |
Tekst 5
Christian Langelund Hansen: ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog”
Kronik, Jyllands-Posten, 4. marts 2019
Christian Langelund Hansen: ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog”
Kronik, Jyllands-Posten, 4. marts 2019
Tekst 10
Yahya Hassan: ”Dølgsmål” og Politiken mener: ”Fucking vred”
Forside, Politiken, 1. maj 2020
Yahya Hassan: ”Dølgsmål” og Politiken mener: ”Fucking vred”
Forside, Politiken, 1. maj 2020