Teknisk studentereksamen
Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.
Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.
Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.
Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.
Tekst 1
Kaspar Colling Nielsen: "Opgangen"
Novelle fra novellesamlingen Mount København, 2010
Tekst 2
2A:
Glenn Bech: "Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet?"
TV-transmission af nytårstale, Deadline, DR2, 2. januar 2023
2B:
Glenn Bech: "Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet?"
Nytårstale, dansketaler.dk, 2023
Tekst 3
Marco Lawson (instr.): Middagen
Kortfilm, 2022
Tekst 4
Aske Munck: "De digitalt debile" (uddrag)
Interview, Weekendavisen, 6. oktober 2023
Tekst 5
Martin Krasnik: "Anerkender du min autoritet?"
Interview med Helle Malmvig, Weekendavisen, 2. juni 2023
Tekst 6
Martin Ågerup: "Bekæmp din milliardærfobi, Glenn Bech"
Kronik (udformet som brev), Weekendavisen, 2. februar 2023
Tekst 7
TV 2 Marketing: Alt det vi deler
Reklamefilm, TV 2, 2017
Tekst 8
Erik Henningsen: Sat ud
Maleri, 1892
Tekst 9
Anders Nielsen: Svendeprøven (uddrag)
Stand up, 2022
Tekst 10
Jacob Fenger (prod.): En vej - to verdener (uddrag)
Dokumentar, DR1, afsnit 1, 2016
Tekst 11 (uden for emnet)
Anders Bodelsen: "Signalet"
Novelle fra novellesamlingen Drivhuset, 1965
Analysér og fortolk "Signalet" (tekst 11). Perspektiver til den litteraturhistoriske sammenhæng, teksten indgår i, og begrund dens relevans i dag. |
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 11.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 11 ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, der bidrager til den samlede forståelse af teksten og dens relevans i dag.
Analysér og fortolk Middagen (tekst 3) med fokus på forholdet mellem indhold og brugen af filmiske virkemidler. Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
I fortolkningen skal du sammenfatte dine analyseiagttagelser til en samlet forståelse af sammenhængen mellem formen og indholdet.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 3 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten.
Analysér og fortolk ”Opgangen” (tekst 1). Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 1.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 1 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten.
Denne opgave er todelt: A: Skriv en kronik om klassemodsætninger. I kronikken skal du inddrage mindst to tekster fra opgavesættet. B: Skriv en refleksionstekst, hvor du begrunder din argumentation og dine øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal dokumentere dette med eksempler fra din kronik. |
A:
I en kronik skal du undersøge en given problemstilling og argumentere for din holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde.
Din kronik skal have et klart hovedsynspunkt, som understøttes af eller vender sig imod pointer i de selvvalgte tekster.
Din kronik skal formidles med en tydelig vinkel og på en retorisk og sprogligt bevidst måde.
B:
I en refleksionstekst skal du med brug af danskfaglige begreber begrunde dine formidlingsmæssige valg, herunder dokumentere din argumentation, dine retoriske valg og sproglige virkemidler ved hjælp af karakteristiske eksempler fra din egen tekst.
Denne del skal fylde 400-600 ord.
Analysér og vurdér ”Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet?” (tekst 2) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets overordnede emne. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er.
I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 2 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 2 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen.
"'Klasse' henviser til den baggrund, man er rundet af, og har i en årrække levet en skyggetilværelse i sociologiens terminologiske skrotbunke. Men samfundsudviklingen har ingenlunde gjort klassebegrebet overflødigt. Klasser lever nemlig fortsat i litteraturen, medierne og populærkulturen – om end skjult bag andre fremtrædelsesformer – for eksempel forskellige forståelsesformer, stereotyper og kulturelle referencerammer såsom sprog, smag, forbrugsmønstre, værdier og livsstil. Mere eller mindre bevidst orienterer eller positionerer vi os alle i forhold til denne baggrund."
Uddrag fra forord til Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark af Anita Nell Bech Albertsen, Ditte Eberth Timmermann og Dorthe Hedegaard Mikkelsen, 2023
Dette opgavesæt indeholder tekster, der på forskellig vis handler om klassemodsætninger. Opgavesættet indeholder desuden en litteraturhistorisk opgave, der ligger uden for det overordnede emne.
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 5, som du finder på de følgende sider.
Du har 5 timer til at besvare opgaven.
Torsdag den 5. december 2024
Kl. 9.00-14.00