Teknisk studentereksamen
Tekst 1
Jesper Wung-Sung: "Hovedet"
Novelle fra novellesamlingen To ryk og en aflevering, 1998
Tekst 2
Anna Birk: "Vær en hverdagshelt"
Kronik, Information, 6. september 2019
Tekst 3
Jesper Quistgaard (instruktør): Sværvægter
Kortfilm, 2014
Tekst 4
Erling Sørensen: "Heltetemaet"
Uddrag fra Genrefilm og filmgenrer, 2016
Tekst 5
Morten Nielsen: "Det hellige mod"
Efterladt digt, ca. 1943
Tekst 6
6A:
Tobias Rahim: "Når mænd græder"
Musikvideo, 2022
6B:
Tobias Rahim: "Når Mænd Græder"
Sangtekst fra albummet Når sjælen kaster op, 2022
Tekst 7
Halfdan Rasmussen: "Noget om helte"
Digt fra digtsamlingen Tosserier, 1955
Tekst 8
Lærke Bjørn Bang: "Hverdagens helte hjælper med andres indkøb og byder på kaffe"
Artikel, Fyens Stiftstidende, 19. april 2022
Tekst 9
Kulturmagasinet Gejst: "Den grumme skurk" (uddrag)
Tv-program, DR1, 2019
Tekst 10
Marie Hoffmann: "Disneys skurke er gået fra 'dem' til 'os'"
Artikel, Kristeligt Dagblad, 24. april 2020
Tekst 11 (uden for emnet)
Marie Bregendahl: "Skellet"
Novelle fra novellesamlingen Med åbne Sind, 1926
Analysér og fortolk ”Skellet” (tekst 11). Perspektiver til den litteraturhistoriske sammenhæng, teksten indgår i, og begrund dens relevans i dag. |
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 11.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 11 ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, der bidrager til den samlede forståelse af teksten og dens relevans i dag.
Analysér og fortolk Sværvægter (tekst 3) med fokus på forholdet mellem indhold og brugen af filmiske virkemidler. Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
I fortolkningen skal du sammenfatte dine analyseiagttagelser til en samlet forståelse af sammenhængen mellem formen og indholdet.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 3 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten.
Analysér og fortolk ”Hovedet” (tekst 1). Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 1.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 1 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten.
Denne opgave er todelt: A: Skriv en kronik om, hvad helte og/eller skurke er for dig og din generation. I kronikken skal du inddrage mindst to tekster fra opgavesættet. B: Skriv en refleksionstekst, hvor du begrunder din argumentation og dine øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal dokumentere dette med eksempler fra din kronik. |
A:
I en kronik skal du undersøge en given problemstilling og argumentere for din holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde.
Din kronik skal have et klart hovedsynspunkt, som understøttes af eller vender sig imod pointer i de selvvalgte tekster.
Din kronik skal formidles med en tydelig vinkel og på en retorisk og sprogligt bevidst måde.
B:
I en refleksionstekst skal du med brug af danskfaglige begreber begrunde dine formidlingsmæssige valg, herunder dokumentere din argumentation, dine retoriske valg og sproglige virkemidler ved hjælp af karakteristiske eksempler fra din egen tekst.
Denne del skal fylde 400-600 ord.
Analysér og vurdér ”Vær en hverdagshelt” (tekst 2) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets overordnede emne. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet. |
I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er.
I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 2 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 2 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen.
”Mennesket har altid forstået og fortolket både sig selv og sin omverden igennem normative distinktioner og begrebspar: Godt - ondt, helligt - profant, venner - fjender, helte - skurke. Siden hulemennesker for første gang samlede sig om bålet og begyndte at fortælle hinanden historier, har beretninger om guder og dæmoner, modige krigere og kujonagtige forrædere, (super)helte og (super)skurke således været en væsentlig og integreret del af den menneskelige kultur.
Herkules’ strabadser i den græske mytologi; fortællingerne om Ridderne af det runde bord; historierne om Robin Hood og Sheriffen af Nottingham, om Sherlock Homes og Moriarty, om James Bonds opgør med Blofeld, om Batmans evige kamp mod Jokeren er alle eksempler på, hvordan mennesker og samfund konkretiserer og inkarnerer deres forståelse af godt og ondt, rigtigt og forkert, i skikkelse af konkrete personer.
Behovet for helte- og skurkeskikkelser synes således at være en social konstant, et socialt grundvilkår der går på tværs af kulturelle og historiske skel. Selv i nutidens ironiske, postmoderne, sekulære, vestlige samfund melder dette behov sig, hvilket helt konkret (og kontant) kan aflæses af den succes, som de seneste års mange superheltefilm har opnået.”
Uddrag fra Carsten Fogh Nielsen og Carla Birgitte Nielsen: "Redaktionelt forord. Helte og skurke", Slagmark nr. 65, 2013.
Dette opgavesæt indeholder tekster, der på forskellig vis handler om helte og skurke. Opgavesættet indeholder desuden en litteraturhistorisk opgave, der ligger uden for det overordnede emne.
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 5, som du finder på de følgende sider.
Du har 5 timer til at besvare opgaven.
Torsdag den 7. december 2023
Kl. 9.00-14.00