Dansk A
kl. 9.00-14.00
Dansk
Havet
”Selvom vi er et lille land, så strækker de danske kyster sig over 7300 kilometer. Vi bor ved havet, og vi har altid levet af havet. Havet binder vores land og rigsfællesskabet sammen. Det har været vejen til ny viden, og det har givet os erfaringer og historier, der er blevet en del af vores fælles identitet. Siden vikingerne drog ud på havene og gjorde verden mindre, har søfart været helt centralt for dansk kultur og tradition [...] Vores tætte relation til havet har formet os som nation, som folk og som fællesskab. Derfor er der ingen tvivl om, at Danmarks Rederiforening finder, at søfarten bør være med i en Danmarkskanon.”
Anne H. Steffensen: Danmark er en søfartsnation.
Forslag til en Danmarkskanon (2016)
Forslag til en Danmarkskanon (2016)
Dette opgavesæt indeholder tekster, der på forskellig vis handler om menneskets forhold til havet. Opgavesættet indeholder desuden en litteraturhistorisk opgave, der ligger uden for det overordnede emne.
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 5, som du finder på de følgende sider.
Du har 5 timer til at besvare opgaven.
Tekster til emnet
Tekst 1
Carsten René Nielsen: ”Den dårlige svømmer”
Novelle fra antologien Begyndelser, 1992
Tekst 2
Frederik Langkjær og Henrik Oksfeldt Enevoldsen: ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet”
Debatindlæg, Altinget.dk, 27. januar 2021
Tekst 3
Karoline Stjernfelt: ”Tidevand”
Grafisk novelle fra antologien Usete steder & andre historier, 2019
Tekst 4
Havets stemmer: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” (uddrag)
Podcastserie, ATLAS, afsnit 1, 4. marts 2021
Tekst 5
Fredrik Hermansens Minnefond: The New New Nordic Cuisine
Norsk kampagnefilm, 2017
Tekst 6
The Animation Workshop/VIA University College: Plastic Change: Poseidon attacks litterbug
Animationsfilm, 2017
Tekst 7
Rasmus Nikolajsen: “og regnen falder på mig”
Digt fra Informations Bogtillæg, 4. oktober 2019
Tekst 8
Klog på sprog: ”Søfartsnationens sproglige anker i Danmark i dag” (uddrag)
Radioprogram, P1, 8. januar 2021
Tekst 9
Isaac Cordal: Waiting for Climate Change (uddrag)
Udendørs installation, 2013
Tekst 10
| A: | Paul Gustave Doré: Flood Destroying The World |
| |
Kobberstik, 1866 |
| B: | Alexis Rockman: Ark |
| Maleri, 2014 |
Tekst 11 (uden for emnet)
B. S. Ingemann: ”Glasskabet”
Novelle fra Nye eventyr og fortællinger, 1847
Opgaver til emnet
| 1. | Analysér og vurdér ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet” (tekst 2) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets overordnede emne. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet.
Overskrift: Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet |
|
I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er. I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 2 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 2 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen. |
| 2. | Denne opgave er todelt: |
| A: |
Skriv en kronik om menneskets forhold til havet.
I kronikken skal du inddrage mindst to tekster fra opgavesættet. |
| B: | Begrund din argumentation og dine øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal dokumentere dette med eksempler fra din kronik. |
| Overskrift: Vælg selv en overskrift |
|
| 3. | Analysér og fortolk ”Den dårlige svømmer” (tekst 1).
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet. Overskrift: Den dårlige svømmer |
|
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 1. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 1 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten. |
| 4. |
Analysér og fortolk ”Tidevand” (tekst 3) med fokus på forholdet mellem indhold og form, herunder visuelle og sproglige virkemidler.
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. Overskrift: Tidevand |
|
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. I fortolkningen skal du sammenfatte dine analyseiagttagelser til en samlet forståelse af sammenhængen mellem formen og indholdet. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 3 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets overordnede emne. |
| 5. | (uden for tema)
Analysér og fortolk ”Glasskabet” (tekst 11). Perspektiver til den litteraturhistoriske sammenhæng, teksten indgår i, og begrund dens relevans i dag. Overskrift: Glasskabet |
|
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 11. I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 11 ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, der bidrager til den samlede forståelse af teksten og dens relevans i dag. |
Tekst 2
Frederik Langkjær og Henrik Oksfeldt Enevoldsen: ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet”
Debatindlæg, Altinget.dk, 27. januar 2021
Frederik Langkjær og Henrik Oksfeldt Enevoldsen: ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet”
Debatindlæg, Altinget.dk, 27. januar 2021
Tekst 3
Karoline Stjernfelt: ”Tidevand”
Grafisk novelle fra antologien Usete steder & andre historier, 2019
Karoline Stjernfelt: ”Tidevand”
Grafisk novelle fra antologien Usete steder & andre historier, 2019
Tekst 4
Havets stemmer: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” (uddrag)
Podcastserie, ATLAS, afsnit 1, 4. marts 2021
Havets stemmer: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” (uddrag)
Podcastserie, ATLAS, afsnit 1, 4. marts 2021
Tekst 6
The Animation Workshop/VIA University College: Plastic Change: Poseidon attacks litterbug
Animationsfilm, 2017
The Animation Workshop/VIA University College: Plastic Change: Poseidon attacks litterbug
Animationsfilm, 2017
Tekst 7
Rasmus Nikolajsen: “og regnen falder på mig”
Digt fra Informations Bogtillæg, 4. oktober 2019
Rasmus Nikolajsen: “og regnen falder på mig”
Digt fra Informations Bogtillæg, 4. oktober 2019
Tekst 8
Klog på sprog: ”Søfartsnationens sproglige anker i Danmark i dag” (uddrag)
Radioprogram, P1, 8. januar 2021
Klog på sprog: ”Søfartsnationens sproglige anker i Danmark i dag” (uddrag)
Radioprogram, P1, 8. januar 2021
Tekst 10
| A: | Paul Gustave Doré: Flood Destroying The World |
| |
Kobberstik, 1866 |
| B: | Alexis Rockman: Ark |
| Maleri, 2014 |
Tekst 11 (uden for emnet)
B. S. Ingemann: ”Glasskabet”
Novelle fra Nye eventyr og fortællinger, 1847
B. S. Ingemann: ”Glasskabet”
Novelle fra Nye eventyr og fortællinger, 1847
