Dansk A




Tirsdag den 6. december 2022
kl. 9.00-14.00



Dansk



Havet



”Selvom vi er et lille land, så strækker de danske kyster sig over 7300 kilometer. Vi bor ved havet, og vi har altid levet af havet. Havet binder vores land og rigsfællesskabet sammen. Det har været vejen til ny viden, og det har givet os erfaringer og historier, der er blevet en del af vores fælles identitet. Siden vikingerne drog ud på havene og gjorde verden mindre, har søfart været helt centralt for dansk kultur og tradition [...] Vores tætte relation til havet har formet os som nation, som folk og som fællesskab. Derfor er der ingen tvivl om, at Danmarks Rederiforening finder, at søfarten bør være med i en Danmarkskanon.”

Anne H. Steffensen: Danmark er en søfartsnation.
Forslag til en Danmarkskanon (2016)


Dette opgavesæt indeholder tekster, der på forskellig vis handler om menneskets forhold til havet. Opgavesættet indeholder desuden en litteraturhistorisk opgave, der ligger uden for det overordnede emne.
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 5, som du finder på de følgende sider.
Du har 5 timer til at besvare opgaven.



Tekster til emnet


Tekst 1
Carsten René Nielsen: ”Den dårlige svømmer”
Novelle fra antologien Begyndelser, 1992

Tekst 2
Frederik Langkjær og Henrik Oksfeldt Enevoldsen: ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet”
Debatindlæg, Altinget.dk, 27. januar 2021

Tekst 3
Karoline Stjernfelt: ”Tidevand”
Grafisk novelle fra antologien Usete steder & andre historier, 2019

Tekst 4
Havets stemmer: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” (uddrag)
Podcastserie, ATLAS, afsnit 1, 4. marts 2021

Tekst 5
Fredrik Hermansens Minnefond: The New New Nordic Cuisine
Norsk kampagnefilm, 2017

Tekst 6
The Animation Workshop/VIA University College: Plastic Change: Poseidon attacks litterbug
Animationsfilm, 2017

Tekst 7
Rasmus Nikolajsen: “og regnen falder på mig”
Digt fra Informations Bogtillæg, 4. oktober 2019

Tekst 8
Klog på sprog: ”Søfartsnationens sproglige anker i Danmark i dag” (uddrag)
Radioprogram, P1, 8. januar 2021

Tekst 9
Isaac Cordal: Waiting for Climate Change (uddrag)
Udendørs installation, 2013

Tekst 10
A: Paul Gustave Doré: Flood Destroying The World
 

Kobberstik, 1866

B: Alexis Rockman: Ark
  Maleri, 2014

Tekst 11 (uden for emnet)
B. S. Ingemann: ”Glasskabet”
Novelle fra Nye eventyr og fortællinger, 1847



Opgaver til emnet


1. Analysér og vurdér ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet” (tekst 2) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets overordnede emne. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet.

Overskrift: Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet

I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er.
I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 2 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 2 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen.


2. Denne opgave er todelt:

  A: Skriv en kronik om menneskets forhold til havet.
I kronikken skal du inddrage mindst to tekster fra opgavesættet.

  B: Begrund din argumentation og dine øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal dokumentere dette med eksempler fra din kronik.

  Overskrift: Vælg selv en overskrift

A: I en kronik skal du undersøge en given problemstilling og argumentere for din holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde.
Din kronik skal have et klart hovedsynspunkt, som understøttes af eller vender sig imod pointer i de selvvalgte tekster.
Din kronik skal formidles med en tydelig vinkel og på en retorisk og sprogligt bevidst måde.

B: I del B skal du med brug af danskfaglige begreber begrunde dine formidlingsmæssige valg, herunder dokumentere din argumentation, dine retoriske valg og sproglige virkemidler ved hjælp af karakteristiske eksempler fra din egen tekst.
Denne del skal fylde 400-600 ord.


3. Analysér og fortolk ”Den dårlige svømmer” (tekst 1).
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne. I din perspektivering skal du inddrage mindst én selvvalgt tekst fra opgavesættet.

Overskrift: Den dårlige svømmer

I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 1.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 1 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets emne og den eller de selvvalgte tekster og bidrager til den samlede forståelse af teksten.


4. Analysér og fortolk ”Tidevand” (tekst 3) med fokus på forholdet mellem indhold og form, herunder visuelle og sproglige virkemidler.
Perspektivér til opgavesættets overordnede emne.

Overskrift: Tidevand

I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation.
I fortolkningen skal du sammenfatte dine analyseiagttagelser til en samlet forståelse af sammenhængen mellem formen og indholdet.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 3 ind i en større sammenhæng, der knytter sig til opgavesættets overordnede emne.


5. (uden for tema)
Analysér og fortolk ”Glasskabet” (tekst 11).
Perspektiver til den litteraturhistoriske sammenhæng, teksten indgår i, og begrund dens relevans i dag.

Overskrift: Glasskabet

I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af tekst 11.
I perspektiveringen skal du sætte din fortolkning af tekst 11 ind i en større litteraturhistorisk sammenhæng, der bidrager til den samlede forståelse af teksten og dens relevans i dag.




Tekst 1
Carsten René Nielsen: ”Den dårlige svømmer”
Novelle fra antologien Begyndelser, 1992



Tekst 2
Frederik Langkjær og Henrik Oksfeldt Enevoldsen: ”Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet”
Debatindlæg, Altinget.dk, 27. januar 2021



Tekst 3
Karoline Stjernfelt: ”Tidevand”
Grafisk novelle fra antologien Usete steder & andre historier, 2019



Tekst 4
Havets stemmer: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” (uddrag)
Podcastserie, ATLAS, afsnit 1, 4. marts 2021



Tekst 5
Fredrik Hermansens Minnefond: The New New Nordic Cuisine
Norsk kampagnefilm, 2017



Tekst 6
The Animation Workshop/VIA University College: Plastic Change: Poseidon attacks litterbug
Animationsfilm, 2017



Tekst 7
Rasmus Nikolajsen: “og regnen falder på mig”
Digt fra Informations Bogtillæg, 4. oktober 2019



Tekst 8
Klog på sprog: ”Søfartsnationens sproglige anker i Danmark i dag” (uddrag)
Radioprogram, P1, 8. januar 2021



Tekst 9
Isaac Cordal: Waiting for Climate Change (uddrag)
Udendørs installation, 2013



Tekst 10
A: Paul Gustave Doré: Flood Destroying The World
 

Kobberstik, 1866

B: Alexis Rockman: Ark
  Maleri, 2014




Tekst 11 (uden for emnet)
B. S. Ingemann: ”Glasskabet”
Novelle fra Nye eventyr og fortællinger, 1847