Samfundsfag A
Digital
Gammel ordning
Torsdag den 23. maj 2019
2. del kl. 10.00-15.00
En anden verden?
Opgavernes spørgsmål med bilag.
Dette opgavesæt består af en fællesdel og tre delopgaver.
Fællesdelens to spørgsmål (1a og 1b) skal begge besvares.
Af de tre delopgaver (A, B og C) skal du vælge én til besvarelse.
Ved bedømmelsen af besvarelsen vejer alle 3 spørgsmål (spørgsmål 1, 2 og 3) lige meget.
Det betyder, at fællesdelen (samlet) vejer cirka 1/3 og delopgaven cirka 2/3.
Fællesdel
Besvarelserne af opgaverne 1a og 1b må samlet maksimalt fylde 700 ord.
1a. | Opstil tre hypoteser, der kan forklare de sammenhænge mellem partivalg og holdning til økonomisk vækst og miljø, der kommer til udtryk i
tabel 1.
Hver hypotese skal understøttes af en faglig begrundelse. |
1b. | Hvad kan der af figur 1 udledes om sammenhængen mellem gini-koefficienten og chanceuligheden i udvalgte lande?
Du skal anvende viden om velfærdsmodeller. |
Delopgave A
Internationalt samarbejde
2. | Sammenlign de syn på FN, som kommer til udtryk i bilag A1, A2 og A3.
I sammenligningen skal du anvende teorier om international politik. |
3. | Diskutér fordele og ulemper for stormagterne ved en verdensorden baseret på fælles internationale regler. Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag A4, og du skal anvende viden om national suverænitet og magt i international politik. |
Delopgave B
Det økonomiske forhold mellem USA og Kina
2. | Undersøg, hvad der af materialet i bilag B1
(figur 1,
figur 2,
figur 3,
figur 4,
tabel 1 og
tabel 2) kan udledes om det økonomiske forhold mellem USA og Kina.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger, og du skal anvende viden om konkurrenceevne. |
3. | Diskutér, hvilke fordele og ulemper USA’s protektionistiske økonomiske politik har for den amerikanske økonomi. Diskussionen skal tage udgangspunkt i bilag B2 og den amerikanske præsident Donald Trumps tweets i bilag B3, og du skal anvende viden om økonomiske mål og international økonomi. |
Delopgave C
Den sociale arv i Danmark
2. | Undersøg, hvad der af materialet i bilag C1 (tabel 1,
figur 1,
figur 2,
figur 3 og
tabel 2) kan udledes om den sociale arv i Danmark.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger, og du skal anvende sociologiske begreber. |
3. | Du er politisk rådgiver for Det Konservative Folkepartis formand Søren Pape Poulsen.
Skriv et notat til Søren Pape Poulsen, der sætter ham i stand til at argumentere for en strategi, som forholder sig til den sociale mobilitet i Danmark. Notatet skal tage udgangspunkt i bilag C2, og du skal anvende viden om politiske ideologier. |
Bilagsoversigt
Fællesdel
1a: | aau.surveybank. 2015. |
1b: | SFI: ”Uddannelsesmobilitet i Danmark”. 2016. |
Delopgave A: Internationalt samarbejde
A1: | Interview med USA’s nationale sikkerhedsrådgiver John Bolton d. 20.6. 2018 i forbindelse med USA’s udtrædelse af FN’s Menneskerettighedsråd. YouTube (Fox News) og cnsnews.com. Nedtaget den 29.6. 2018. Uddrag. |
A2: | Den kinesiske præsident Xi Jinpings tale til FN’s generalforsamling d. 28.9. 2015. YouTube. Nedtaget den 29.6. 2018. Uddrag. |
A3: | Den russiske præsident Vladimir Putins tale til FN’s generalforsamling d. 28.9. 2015. YouTube. Nedtaget den 29.6. 2018. Uddrag. |
A4: | FN’s generalsekretær António Guterres. Pressemøde i Moskva d. 21.6. 2018. YouTube. Nedtaget den 29.6. 2018. Uddrag. |
Delopgave B: Det økonomiske forhold mellem USA og Kina
B1: | Figur 1 og Figur 2 | The U.S. Bureau of Economic Analysis. |
Figur 3 | United States Census Bureau. | |
Figur 4 | WTO Tariff Analysis Online. | |
Tabel 1 | databank.worldbank.org | |
Tabel 2 | ilo.org/ilostat. |
B2: | Matias Ludvig Littauer: ”Fakta: Handelsopgøret mellem USA og Kina”
Berlingske. 7.9. 2018. Uddrag. |
B3: | Donald Trumps tweets |
Delopgave C: Den sociale arv i Danmark
C1: | Tabel 1 | ”Flere unge bryder den sociale arv”. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 2016. |
Figur 1 | Udarbejdet på grundlag af tal fra Danmarks Statistik og rapporten ”Børn i lavindkomstfamilier”. SFI. 2015 | |
Figur 2 og Figur 3 | ”Børn af forældre med job bryder den sociale arv”. CEPOS. 2018. | |
Tabel 2 | ”Social mobilitet – sammenhænge mellem forældres og studerendes uddannelsesniveau”. Uddannelses- og Forskningsministeriet. 2015. |
C2: | Anna Bølling-Ladegaard ”Eksperter: Vil vi bryde negativ social arv, skal vi gribe tidligt ind”
Politiken. 25.7. 2017. Uddrag |