Musik A




Ny ordning

Mandag den 18. maj 2020

Musikteori 1 & 2

Kl. 8.00-13.00 (evt. tillige kl. 13.00-18.00)

Introduktion


Prøven består af to dele:
Musikteori 1 (musikalsk analyse) og musikteori 2 (musikalsk udsættelse)
Musikteori 1 vægter ca. ⅓ og musikteori 2 ca. ⅔.

Elever på formiddagshold må først forlade prøvelokalet kl. 13.00.
Dette gælder uanset om den enkelte skole anvender muligheden for eftermiddagshold eller ej.



Musikteori 1 – musikalsk analyse


Musikteori 1 indeholder 5 opgaver, der alle skal løses: A, B1, C, D & B2.
Opgaverne vægter således:

A vægter en ⅛
B1 vægter en ¼
C vægter en ¼
D vægter en ¼
B2 vægter en ⅛

Opgaverne skal løses i et worddokument, der downloades herunder – og afleveres som pdf.

Download Musikteori 1


Opgaverne til Musikteori 1 kan derudover ses herunder. I forbindelse med de enkelte opgaver ligger der lydoptagelser til de musikstykker, der skal analyseres.


Opgave A – Akkordlæsning

Notér becifring over kasserne. Angiv bastone, når en anden tone end grundtonen ligger i bassen.

Opgave B1 – Harmonisk analyse 1

Foretag funktionsharmonisk analyse af de med rødt understregede områder – ud fra de opgivne becifringer og de becifringer, du har noteret i opgave A. Angiv bastonens trin under funktionstegnet, hvis funktionen ikke har grundtonen i bassen. Du skal angive den eller de tonearter, du analyserer ud fra.

Opgaven indeholder ikke modulation.

Franz Schubert: Strygekvartet nr. 10, 1. sats (1813)



191144_m1_b1_v2 Eb Fm/Ab C/G Fm Fm Gm7 Fm Ab Ab Bb7/Ab Bb/F Eb Eb Fm7 Eb Violin 1 Violin 2 Bratsch Cello Eb7 /G 7 C7 /E Fm Eb Fm/Ab C/G Fm Bb7 Eb




Opgave C – Melodisk analyse

Foretag en skriftlig analyse af denne melodi. Analysen skal indeholde en angivelse af melodiens struktur, herunder en inddeling i perioder/fraser, og en beskrivelse af opgavemelodiens melodiske og rytmiske opbygning. Melodiens toneart, taktart og ambitus angives i de tre bokse.

Franz Schubert: Strygekvartet nr. 10, 1. sats (1813)



191144_m1_c 2 3 4 5 6 Violin 1 7 8 9 10 11 12 13 14




Opgave D – Rytmisk analyse

Foretag en analyse af rytmikken i partituret. Kom herunder ind på rytmiske mønstre, gentagelsesstrukturer og forholdet imellem stemmerne. Også vokalen skal analyseres.

Artists For The World/Lil Dicky: Earth (2019)



191144_m1_d = 97 D G Hm A Vokal earth, it is our planet, we love the earth, it is our home. We love the Marimba Guitar Bas Øvrig percussion er ikke noteret - og skal ikke analyseres. Knips + stortromme




Opgave B2 – Harmonisk analyse 2

Foretag harmonisk analyse af nedenstående becifringer. Angiv funktionstegn, hvis opgaven er funktionsharmonisk, og angiv trintal, hvis opgaven er modal. Angiv hvilken tonalitet harmonikken er udtryk for, og giv en kort begrundelse.

Grundtonen er d.

Artists For The World/Lil Dicky: Earth (2019)



191144_m1_b2 ||: D | G | Hm | A :||




Musikteori 2 – musikalsk udsættelse


Musikteori 2 indeholder 3 opgaver, hvoraf kun en skal løses:

Opgave E1 – Vokalarrangement
Opgave E2 – Poprockarrangement
Opgave E3 – Jazzarrangement



Opgave E1 – Vokalarrangement


Der skal laves en udsættelse af følgende melodi for mindst tre vokale stemmer (inklusiv melodien). Besvarelsen skal anvende forskellige arrangementsteknikker, hvori indgår medbevægelse, modbevægelse og komplementærrytmisk udfyldning, og den skal afspejle sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur. Melodien må gerne transponeres. Det er tilladt at foretage ændringer i becifringer (herunder bastonen) og tempo.

191144_m2_e1_v2 Kom Sommervind! (1992) Musik: Tove Karoline Knutsen Tekst: Arvid Hanssen = 160 D Gm Hm D7 Der bæres i blege dage en 5 G A D Hm7 bøn mod den kolde sne. Lad 9 Em7 A F# Hm leve det frø som snart skal gro. Kom 13 G A D Hm sommervind, åh, kom sommervind, kom 17 Em A D H7 sommervind, åh, kom sommervind, kom 21 Em7 A7 D sommervind!



Opgaven løses ved at downloade nedenstående MusicXML-dokument og importere det i et valgfrit nodeskrivningsprogram. Opgaven skal afleveres som pdf.

Download som MusicXML


Ovenstående nodebillede er det egentlige prøvegrundlag, mens MusicXML-dokumentet er et hjælpemiddel til digital import. MusicXML overfører ikke nødvendigvis alle informationer til alle nodeskrivningsprogrammer.



Opgave E2 – Poprockarrangement


Der skal laves en udsættelse af følgende melodi for en besætning, som ud over opgavemelodien skal bestå af mindst tre vokale stemmer og rytmegruppe bestående af trommer og bas. Besvarelsen skal indeholde arrangementsteknikker inden for korsvar/modstemme, medstemme og groove. Udsættelsen skal afspejle sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur. Det er tilladt at foretage ændringer i becifringer (herunder bastonen) og tempo.

191144_m2_e2_v2 Side Effets (2014) Musik & tekst: Tim Christensen & Mads Langer = 150 Am G Am G I try to go for what i wanted. 5 Am G Am G And left a house that I had haunted. 9 Dm7 Am G G Rearranging all the times. Turning right to wrong the 13 E7 E7 F F side effects will soon be gone. The lables are turning inside my heart, 17 Am G F F and you know, putting together all the parts 21 Am7 G11 F C just to show, there’s a space for the 25 F#m F#m Am light in the dark.



Opgaven løses ved at downloade nedenstående MusicXML-dokument og importere det i et valgfrit nodeskrivningsprogram. Opgaven skal afleveres som pdf.

Download som MusicXML


Ovenstående nodebillede er det egentlige prøvegrundlag, mens MusicXML-dokumentet er et hjælpemiddel til digital import. MusicXML overfører ikke nødvendigvis alle informationer til alle nodeskrivningsprogrammer.



Opgave E3 – Jazzarrangement


Der skal laves en udsættelse af følgende melodi for en besætning, som ud over opgavemelodien skal bestå af mindst tre vokale stemmer og rytmegruppe bestående af trommer og bas. Besvarelsen skal indeholde arrangementsteknikker inden for korsvar/modstemme, medstemme og groove. Udsættelsen skal afspejle sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur. Det er tilladt at foretage ændringer i becifringer (herunder bastonen) og tempo.

191144_m2_e3_v2 Almost Like Being In Love (1947) Swing Musik: Frederik Loewe Tekst: Alan Jay Lerner =160 Cmaj7 D7 Hm7 E7 What a day this has been, what a rare mood I’m in, why it’s 5 Am7 D11 D9 Gmaj7 Dm7 G7 almost like being in love. All the 9 F#m7 H7 Emaj7 Emaj7 music og life seems to be like a 13 Em7 A9 F#m7 F7 E11 E7b9 bell that is ringing for me. And from the way 17 C#m7b5 F#7 Hm7 E7 that I fell when that bell starts to peal, I could 21 Am7 D11 D7 G6 swear I was falling in love.



Opgaven løses ved at downloade nedenstående MusicXML-dokument og importere det i et valgfrit nodeskrivningsprogram. Opgaven skal afleveres som pdf.

Download som MusicXML


Ovenstående nodebillede er det egentlige prøvegrundlag, mens MusicXML-dokumentet er et hjælpemiddel til digital import. MusicXML overfører ikke nødvendigvis alle informationer til alle nodeskrivningsprogrammer.