Bioteknologi A
Kl 09.00-14.00
Vejledning
Prøven
Opgavesættet består af 4 opgaver. Opgaverne 1 og 2 skal begge besvares. Kun én af opgaverne 3 og 4 skal besvares.
Opgavebesvarelsen
Din opgavebesvarelse skal afleveres i et samlet dokument, gemt i pdf-format.
Bedømmelse
Ved bedømmelsen af din besvarelse lægges vægt på din evne til, at:
| - | anvende fagbegreber og fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse, forklaring og analyse | |
| - | formulere sig struktureret om bioteknologiske emner, inddrage relevant viden og give sammenhængende faglige forklaringer | |
| - | vurdere eksperimentelt arbejde og dets tilrettelæggelse | |
| - | bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og vurdere resultaterne herfra | |
| - | analysere og diskutere data og eksperimentelle resultater under inddragelse af relevant faglig viden | |
| - | gennemføre og præsentere relevante beregninger ved korrekt brug af fagsprog, herunder anvende relevante matematiske modeller og metoder | |
| - | benytte relevante fagspecifikke digitale værktøjer hensigtsmæssigt | |
| Der gives én karakter på baggrund af en helhedsbedømmelse. | ||
Opgave 1 Kitin
| Krebsdyrs ydre skelet består af mineraler og protein kombineret med polysaccharidet kitin. Figur 1.2 viser strukturformlen for monomeren i kitin. |
Figur 1.1 Krabbe. |
Figur 1.2 Kemisk struktur af monomeren i kitin.
|
Chemsketchfil af figur 1.2 Marvinsketchfil af figur 1.2
| 1. | Markér to funktionelle grupper i monomeren og angiv, hvilken stofklasse de tilhører. |
Kitin produceres industrielt af overskydende krebsdyrskaller. Film1.1 viser, hvordan skallernes mineraler, som fx calciumcarbonat kan omdannes af saltsyre.
| 2. | Opskriv reaktionsskemaet for reaktionen mellem calciumcarbonat og saltsyre, som vises i film1.1. |
Kitin kan omdannes enzymatisk til kitosan, som det er vist i figur 1.3.
| 3. | Angiv enzymklassen for det enzym, der katalyserer omdannelse af kitin til kitosan. Inddrag figur 1.3. |
Forskere ønsker at undersøge, om kitosan kan anvendes til at forlænge holdbarheden af fødevarer. Figur 1.4 viser et forsøg, hvor væksten af fødevaresvampen Candida lambica blev målt ved 7 °C med og uden kitosan.
| 4. | Analysér figur 1.4. |
|
| 5. | Giv forslag til yderligere undersøgelser, som bør foretages, hvis kitosan skal kunne bruges sammen med fødevarer. |
Opgave 2 Udvikling af nyt antibiotikum
|
IspH er et enzym, som kun findes i bakterier, og som indgår i syntesen af vigtige celleelementer. Syntesevejen er vist i figur 2.1.
For at undersøge aktiviteten af IspH har man målt omdannelsen af substratet HMBPP. Data fra eksperimentet er vist i datafil2.1.
Udviklingen af antibiotikaresistens er et stort problem. Derfor er der fokus på at udvikle nye antibiotika.
|
|
For at undersøge om IspH faktisk er essentiel for bakterievækst, laver man en stamme af E. coli, kaldet HGG-42, som ikke indeholder genet for IspH. Derudover laver man et plasmid, hvis opbygning og virkemåde ses i figur 2.2. Regulering af genet for IspH sker ved hjælp af transskriptionsfaktoren α.
| 3. | Beskriv et eksperiment, hvor det undersøges, om IspH er essentielt for bakteriers vækst. Inddrag figur 2.2. |
En hurtig metode til at undersøge bakteriers vækst er med farvestoffet resazurin. Omdannelsen af resazurin er et mål for hvor meget aerob respiration, der sker.
| 4. | Argumentér for, at en kultur af aktivt voksende bakterier vil kunne gøre opløsningen pink. Inddrag figur 2.3. |
For at undersøge om en bestemt inhibitor af IspH kan hæmme sygdomsfremkaldende bakterier, har forskere undersøgt virkningen af inhibitoren på to forskellige typer af multiresistente bakterier (K. pneumoniae og V. cholerae) ved hjælp af resazurin-metoden.
| 5. | Analysér figur 2.4. |
Af opgaverne 3 og 4 skal én og kun én af opgaverne besvares.
Taxol fra den vestamerikanske taks (Taxus brevifolia) har vist sig at kunne hæmme væksten af visse former for kræftsvulster. Kræftsvulster består af muterede celler, som deler sig uhæmmet. Figur 3.1 viser, hvorledes taxol påvirker kræftcellerne.
Figur 3.1 A) Normal celledeling. B) Celledeling påvirket af taxol.
Figur 3.2 viser den kemiske struktur af taxol.
Chemsketchfil af figur 3.2 Marvinsketchfil af figur 3.2
Ud af et 100 år gammelt vestamerikansk takstræ kan der isoleres 0,3 g taxol. Til en standard behandling af en kræftknude skal der bruges 1,3 mmol taxol.
For at skaffe mere taxol ønsker forskerne at anvende ELISA til at undersøge, om ekstrakter fra forskellige træsorter indeholder taxol. Det antages, at taxol ikke kan binde til selve ELISA-pladen.
En anden metode til at skaffe mere taxol er at bruge gensplejsede alger til at danne taxol. Syntesen af taxol består af flere trin, som styres af hvert sit gen. Forskere har gensplejset en algeart med et gen, som koder for et af disse trin. Genet koder for et enzym, som katalyserer reaktionen vist i figur 3.3.
Forskerne har en hypotese om, at den mængde af stof B, som én algecelle kan producere, er afhængig af lysintensiteten, som algen modtager.
Opgave 3 Kræftmedicin og gensplejsede alger
Taxol fra den vestamerikanske taks (Taxus brevifolia) har vist sig at kunne hæmme væksten af visse former for kræftsvulster. Kræftsvulster består af muterede celler, som deler sig uhæmmet. Figur 3.1 viser, hvorledes taxol påvirker kræftcellerne.
Figur 3.1 A) Normal celledeling. B) Celledeling påvirket af taxol.
| 1. | Forklar, hvorledes taxol hæmmer væksten af kræftsvulster. Inddrag figur 3.1. |
Figur 3.2 viser den kemiske struktur af taxol.
Figur 3.2 Struktur- og molekyleformlen af taxol.
Chemsketchfil af figur 3.2 Marvinsketchfil af figur 3.2
Ud af et 100 år gammelt vestamerikansk takstræ kan der isoleres 0,3 g taxol. Til en standard behandling af en kræftknude skal der bruges 1,3 mmol taxol.
| 2. | Beregn hvor mange træer, der skal fældes for at kunne gennemføre en standardbehandling. |
For at skaffe mere taxol ønsker forskerne at anvende ELISA til at undersøge, om ekstrakter fra forskellige træsorter indeholder taxol. Det antages, at taxol ikke kan binde til selve ELISA-pladen.
| 3. | Forklar, hvad det primære og det sekundære antistof skal kunne binde til, for at ELISA-metoden er specifik for taxol. |
En anden metode til at skaffe mere taxol er at bruge gensplejsede alger til at danne taxol. Syntesen af taxol består af flere trin, som styres af hvert sit gen. Forskere har gensplejset en algeart med et gen, som koder for et af disse trin. Genet koder for et enzym, som katalyserer reaktionen vist i figur 3.3.
Figur 3.3 Trin i syntesen af taxol.
| 4. | Bestem reaktionstypen for den viste reaktion i figur 3.3. |
Forskerne har en hypotese om, at den mængde af stof B, som én algecelle kan producere, er afhængig af lysintensiteten, som algen modtager.
5. |
Argumentér for forskernes hypotese. Inddrag figur 3.3. |
Af opgaverne 3 og 4 skal én og kun én af opgaverne besvares.
Asparges indeholder det svovlholdige aromastof asparagusinsyre, der i kroppen nedbrydes til en række forbindelser, som nogle mennesker kan lugte fra deres urin kort tid efter, de har spist asparges - se figur 4.1.
Et stamtræ for evnen til at kunne lugte nedbrydningsprodukterne fra asparges i urinen fremgår af figur 4.2.
Man kan eksperimentelt undersøge, hvad der giver forskellen på mennesker, der kan lugte de svovlholdige forbindelser i deres urin, og dem, der ikke kan.
Stofmængdekoncentrationen af asparagusinsyre i saft fra friske asparges ligger omkring 0,080 mM.
Chemsketchfil af asparagusinsyre Marvinsketchfil af asparagusinsyre
Mange finder smagen af asparges attraktiv. Derfor vil kokke gerne have asparges til at smage mest muligt af asparagusinsyre. Asparagusinsyre har pKs = 3,98, og i asparges er der en ligevægt mellem asparagusinsyre og dens korresponderende base. Figur 4.3 viser denne ligevægt.
Figur 4.3 Ligevægt mellem asparagusinsyre og dens korresponderende base.
Opgave 4 Asparges
Asparges indeholder det svovlholdige aromastof asparagusinsyre, der i kroppen nedbrydes til en række forbindelser, som nogle mennesker kan lugte fra deres urin kort tid efter, de har spist asparges - se figur 4.1.
Figur 4.1 Asparges og asparagusinsyres nedbrydning.
Et stamtræ for evnen til at kunne lugte nedbrydningsprodukterne fra asparges i urinen fremgår af figur 4.2.
Figur 4.2 Stamtræ for en familie, hvor evnen til at lugte nedbrydningsprodukter fra asparges i urinen er opgjort.
| 1. | Analysér stamtræet vist i figur 4.2. |
Man kan eksperimentelt undersøge, hvad der giver forskellen på mennesker, der kan lugte de svovlholdige forbindelser i deres urin, og dem, der ikke kan.
| 2. | Beskriv et eksperiment, som kan undersøge, om det er nedbrydningen eller lugtesansen, der er afgørende for evnen til at kunne lugte nedbrydningsprodukter af asparagusinsyre. |
Stofmængdekoncentrationen af asparagusinsyre i saft fra friske asparges ligger omkring 0,080 mM.
Chemsketchfil af asparagusinsyre Marvinsketchfil af asparagusinsyre
| 3. | Beregn massen af asparagusinsyre i en portion på 100 mL aspargessaft. |
Mange finder smagen af asparges attraktiv. Derfor vil kokke gerne have asparges til at smage mest muligt af asparagusinsyre. Asparagusinsyre har pKs = 3,98, og i asparges er der en ligevægt mellem asparagusinsyre og dens korresponderende base. Figur 4.3 viser denne ligevægt.
Figur 4.3 Ligevægt mellem asparagusinsyre og dens korresponderende base.
| 4. | Vis, at 9 % af asparagusinsyren er på syreform ved pH = 5,0. |
|
| 5. | Forklar, om smagen af asparagusinsyre vil være kraftigst, hvis aspargesene koges i vand eller steges i olie. Inddrag asparagusinsyres syre-baseegenskaber. |
Filer til opgaverne
| Filnavn | Opgave | Figur | Beskrivelse |
| 194113_figur_1_2.sk2 | 1 | 1.2 | Chemsketch fil |
| 194113_figur_1_2.mrv | 1 | 1.2 | Marvin sketch fil |
| 194113_datafil_2_1 | 2 | - | Excel datafil |
| 194113_figur_3_2.sk2 | 3 | 3.2 | Chemsketch fil |
| 194113_figur_3_2.mrv | 3 | 3.2 | Marvin sketch fil |
| 194113_asparagusinsyre.sk2 | 4 | - | Chemsketch fil |
| 194113_asparagusinsyre.mrv | 4 | - | Marvin sketch fil |
Klik her for at downloade alle filer.
Figurliste
| Opgave 1 | |
| Figur 1.1: | (foto) Colourbox |
| Film1.1: | Kim Bruun og Morten Bak Hansen |
| Figur 1.2: | Tina Sølbek Schmidt |
| Figur 1.3: | Tina Sølbek Schmidt |
| Figur 1.4: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Opgave 2 | |
| Figur 2.1: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Figur 2.2: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Figur 2.3: | Joan Ilsø Sørensen |
| Figur 2.4: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Opgave 3 | |
| Figur 3.1: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Figur 3.2: | Rune Harbo Lehmann |
| Figur 3.3: | Rune Harbo Lehmann |
| Opgave 4 | |
| Figur 4.1: | (foto) Colorbox og Kim Bruun |
| Figur 4.2: | Peder Kjær Gasbjerg |
| Figur 4.3: | Rune Harbo Lehmann |
