Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Oplysninger til brug for Copydan

Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.

Opgave 1
Svend Åge Madsen: Ung kvinde som betragter et kranium.  
9x9x9 Tekster. Gyldendal, 2017.

Alessandro Casolani: Ung kvinde som betragter et kranium. https://open.smk.dk/artwork/image/KMSsp147, 1567-1591.

Opgave 2
Socialdemokratiet: Ansvarlighed handler om dem, der har mindst. https://www.socialdemokratiet.dk/ansvarlig/, 2022.

Liberal Alliance: Du kan godt
https://www.liberalalliance.dk/du-kan-godt/, 2022.

Opgave 3
H.C. Andersen: Vanddråben
http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101105080258/http://www2.kb.dk/elib/lit/dan/andersen/eventyr.dsl/hcaev039.htm, 1848.

Henriette Westh: VANDdråben
Absurd 9. Afkom, 2022.

Opgave 4
Katrine Blauenfeldt: Punktummet er passiv-aggressivt
Kforum, 23. marts 2023.

Gitte Hørning: Kæmp for punktum. Punktum! 
Kforum, 23. marts 2023.

Facebook-debattråd
https://www.facebook.com/stemjacobmark/?locale=da_DK, 28. august 2023.




Opgave 4

Titel: Til kamp for punktummet?

Opgaveformulering

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om punktummet er overflødigt i skriftlig kommunikation i dag.

I din artikel skal du inddrage Punktummet er passiv-aggressivt. (tekst 4a), Kæmp for punktum. Punktum! (tekst 4b) og Facebook-debattråd (tekst 4c).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og: 

  • diskutere og debattere, om punktummet som tegn bidrager til god kommunikation, idet du inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra Punktummet er passiv-aggressivt. og Kæmp for punktum. Punktum!
  • underbygge dine egne argumenter ved at inddrage Facebook-debattråd som eksempel på tegnsætningens betydning i skriftlig kommunikation. Du kan inddrage andre eksempler
  • præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Tekster til opgave 4

Til opgaven hører tre tekster (tekst 4a, 4b og 4c).




Opgave 3

Titel: Remediering af eventyr

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger remediering* af eventyr.

I din artikel skal du analysere, fortolke, sammenligne og vurdere Vanddråben (tekst 3a) og VANDdråben (tekst 3b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og:

  • analysere og fortolke Vanddråben med særligt fokus på sproglige virkemidler og genretræk
  • analysere og fortolke VANDdråben med særligt fokus på visuelle virkemidler
  • sammenligne de to teksters brug af virkemidler og vurdere, hvilken effekt det kan have at remediere et eventyr
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

* Remediering betyder, at elementer fra et medie genskabes i et andet medie. Der er altså tale om en remediering, hvis man fx filmatiserer en roman, eller hvis man genfortæller et teaterstykke som en tv-serie.

Tekster til opgave 3

Til opgaven hører to tekster (tekst 3a og 3b).




Opgave 2

Titel: Valgvideoer

Opgaveformulering 

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan politikere kan fremstille sig selv og deres politik i valgvideoer.

I din artikel skal du analysere, fortolke og vurdere Ansvarlighed handler om dem, der har mindst (tekst 2a) og Du kan godt (tekst 2b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og:

  • analysere og fortolke Ansvarlighed handler om dem, der har mindst og Du kan godt med fokus på, hvordan politikerne fremstiller sig selv og deres politik. Du skal komme ind på, hvordan filmiske og sproglige virkemidler bruges til at formidle budskabet
  • vurdere, om valgvideoerne kommer igennem med deres budskab og når deres målgruppe
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Til opgaven hører to tekster (tekst 2a og 2b).

2a. Socialdemokratiet: Ansvarlighed handler om dem, der har mindst

Valgvideo fra Socialdemokratiet, publiceret på diverse kanaler, herunder Facebook, i august 2022. Der blev afholdt folketingsvalg d. 1. november 2022. Mette Frederiksen (f. 1977) er medlem af Folketinget, formand for Socialdemokratiet og statsminister for Danmark siden 2019.



2b. Liberal Alliance: Du kan godt

Valgvideo fra Liberal Alliance, publiceret på diverse kanaler, herunder Facebook, i august 2022. Der blev afholdt folketingsvalg d. 1. november 2022. Alex Vanopslagh (f. 1991) er medlem af Folketinget og politisk leder af Liberal Alliance.





Opgave 1

Titel: Dødsangst og livslyst

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der fremstiller forholdet mellem dødsangst og livslyst.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere novellen Ung kvinde som betragter et kranium (tekst 1a) og maleriet Ung kvinde som betragter et kranium (tekst 1b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:

  • analysere og fortolke, hvordan dødsangst og livslyst fremstilles i Ung kvinde som betragter et kranium. Du skal bl.a. komme ind på symbolik, personkarakteristik og kompositionens betydning
  • perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager maleriet Ung kvinde som betragter et kranium. Du kan desuden perspektivere til et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, dokumentar eller film
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Tekster til opgave 1

Til opgaven hører to tekster (tekst 1a og 1b).




Indholdsfortegnelse

Opgaver og tekster 
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 4. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.


Analyserende artikler

1. Dødsangst og livslyst
1a. Svend Åge Madsen: Ung kvinde som betragter et kranium
1b. Alessandro Casolani: Ung kvinde som betragter et kranium

2. Valgvideoer
2a. Socialdemokratiet: Ansvarlighed handler om dem, der har mindst (medieklip)
2b. Liberal Alliance: Du kan godt (medieklip)

3. Remediering af eventyr
3a. H.C. Andersen: Vanddråben
3b. Henriette Westh: VANDdråben


Debatterende artikel

4. Til kamp for punktummet?
4a. Katrine Blauenfeldt: Punktummet er passiv-aggressivt.
4b. Gitte Hørning: Kæmp for punktum. Punktum!
4c. Facebook-debattråd


Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet.




Om de to opgavegenrer

Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.




Vejledning

Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til medieklip og brug af screenshots
Du kan henvise til dele af medieklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel.




Dansk A

Torsdag den 5. december 2024

Kl. 9.00-14.00