Højere forberedelseseksamen
Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.
Al anden
anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale
medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og
evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.
Overtrædelse af ophavsretten kan
være erstatningspådragende og/eller strafbart.
Prøvesættet kan dog, efter at
prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den
lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.
Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.
Opgave 1
Martha Flyvholm Tode: Nylon.
Dromedaren - syv
noveller om én fest, Gyldendal, 2022.
Opgave 2
Benedicte Lyngholm Jensen: Pas på Vilma!
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/pas-pa-vilma/, 2022.
Opgave 3
Glenn Bech: 1. maj tale
2022.
https://www.youtube.com/watch?v=tnE_-o1Z0mk&ab_channel=GyldendalForlag, 4.
maj 2022.
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren.
Gyldendal, 1910.
Opgave 4
Ina Mariam Aruldass: Nydanskere fortjener også film at
spejle sig i.
Seinmag.dk, 13. juni 2023.
Henrik Dahl: Farvel til den kunstneriske frihed.
Jyllands-posten.dk, 21. juni
2023.
Nordisk Film: Fædre og Mødre.
https://www.nfbio.dk/film/faedre-og-moedre, 2022.
Et større billede: Forældre.
https://www.filmdir.dk/da/et-st%C3%B8rre-billede,
2023.
|
Opgaveformulering Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om krav til repræsentation af minoritetsgrupper er skadeligt eller gavnligt for dansk film. I din artikel skal du inddrage Nydanskere fortjener også film at spejle sig i (tekst 4a), Farvel til den kunstneriske frihed (tekst 4b), Fædre og mødre (tekst 4c) og Forældre (tekst 4d). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum |
Til opgaven hører fire tekster (tekst 4a, 4b, 4c og 4d).
|
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan samfundskritik kan formidles i taler. I din artikel skal du analysere, fortolke og sammenligne 1. maj-tale 2022 (tekst 3a) og Pelle Erobreren (tekst 3b). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum |
Til opgaven hører to tekster (tekst 3a og 3b).
Videoen blev frigivet på forlaget Gyldendals Youtube-kanal d. 4. maj 2022. Glenn Bech (f. 1991) er uddannet psykolog, digter og forfatter.
1. maj fejres hvert år som arbejdernes internationale kampdag. Dagen har sin oprindelse i kampen for bedre arbejdsforhold og en kortere arbejdsdag og blev første gang afholdt i 1870. Den bliver markeret med demonstrationer, taler, møder og festligheder verden over.
Du finder en kort beskrivelse samt teksten til 3a her
|
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillinger af forholdet mellem barn og voksen. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere kortfilmen Pas på Vilma! (tekst 2). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum |
Til opgaven hører en tekst (tekst 2).
Kortfilm fra 2021, skrevet og instrueret af Benedicte Lyngholm Jensen.
|
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der fremstiller ensomhed. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Nylon (tekst 1). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum |
Til opgaven hører en tekst (tekst 1).
Opgaver og tekster
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 4. Brug opgavens titel
som overskrift for din besvarelse.
Analyserende artikler
1: Ensomhed
1. Martha Flyvholm Tode: Nylon
2: Barn og voksen
2. Benedicte Lyngholm Jensen: Pas på Vilma!
(medieklip)
3: Samfundskritiske taler
3a. Glenn Bech: 1. maj-tale 2022
(medieklip)
3b. Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren
Debatterende artikel
4: Minoritetsgrupper i dansk film
4a. Ina Mariam Aruldass: Nydanskere
fortjener også film at spejle sig i
4b. Henrik Dahl: Farvel til den
kunstneriske frihed
4c. Nordisk Film: Fædre og Mødre
4d. Et større
billede: Forældre
Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet.
Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger
indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne
offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du skal
have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og
litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle
debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige
begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du
ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er opbygget med en
indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og åbner for
centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende
form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den
titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel
bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser,
hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne årstal, når du
nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til
opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender det
materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise
til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme
måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som
du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og
henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge
screenshots i din artikel.
Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du
undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering.
Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle din
tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der
står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal
forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer
centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du
slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Hvis
opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses
og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller
genremæssig sammenhæng.
Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad,
hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og
sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og
perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare,
beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere,
perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i
tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om
litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler,
litterære forskningsartikler.
Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du
undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal
være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og
synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine
holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at
overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig
altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal
undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at
forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der er centrale. Det er meningen, at du
skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete
citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og
eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre
synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv
formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for
emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet
el.lign.
Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne,
formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at
overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere,
eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer:
Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier,
tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.
Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire
opgaver med tilhørende tekster.
Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller
teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.
Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for
din besvarelse.
Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i
teksternes manchetter på opgavesiderne.
Henvisninger til medieklip og brug af screenshots
Du kan henvise til dele
af medieklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten
og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din
artikel.
Onsdag den 14. august 2024
Kl. 9.00-14.00