Højere forberedelseseksamen

Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.


Oplysninger til brug for Copydan

Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.

Opgave 1
Martha Flyvholm Tode: Nylon.
Dromedaren - syv noveller om én fest, Gyldendal, 2022.

Opgave 2
Benedicte Lyngholm Jensen: Pas på Vilma!
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/pas-pa-vilma/, 2022.

Opgave 3
Glenn Bech: 1. maj tale 2022.
https://www.youtube.com/watch?v=tnE_-o1Z0mk&ab_channel=GyldendalForlag, 4. maj 2022.

Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren.
Gyldendal, 1910.

Opgave 4
Ina Mariam Aruldass: Nydanskere fortjener også film at spejle sig i.
Seinmag.dk, 13. juni 2023.

Henrik Dahl: Farvel til den kunstneriske frihed.
Jyllands-posten.dk, 21. juni 2023.

Nordisk Film: Fædre og Mødre.
https://www.nfbio.dk/film/faedre-og-moedre, 2022.

Et større billede: Forældre.
https://www.filmdir.dk/da/et-st%C3%B8rre-billede, 2023.



Opgave 4 

Titel: Minoritetsgrupper i dansk film

Opgaveformulering

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om krav til repræsentation af minoritetsgrupper er skadeligt eller gavnligt for dansk film

I din artikel skal du inddrage Nydanskere fortjener også film at spejle sig i (tekst 4a), Farvel til den kunstneriske frihed (tekst 4b), Fædre og mødre (tekst 4c) og Forældre (tekst 4d). 

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og: 

  • diskutere og debattere, om det bidrager til filmens kvalitet og værdi, når man stiller krav til repræsentation af minoritetsgrupper. Inddrag hovedsynspunkter og argumenter fra Nydanskere fortjener også film at spejle sig i og Farvel til den kunstneriske frihed
  • underbygge dine egne argumenter ved at inddrage Fædre og mødre og Forældre. Du må gerne inddrage andre eksempler fra fx film, tv og litteratur 
  • præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

 Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum 

Tekster til opgaven

Til opgaven hører fire tekster (tekst 4a, 4b, 4c og 4d). 



Opgave 3 

Titel: Samfundskritiske taler

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan samfundskritik kan formidles i taler

I din artikel skal du analysere, fortolke og sammenligne 1. maj-tale 2022 (tekst 3a) og Pelle Erobreren (tekst 3b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og: 

  • analysere og fortolke 1. maj-tale 2022 med fokus på, hvordan Glenn Bech formidler sin samfundskritik, og hvordan argumentation og sproglige virkemidler understøtter talens budskab 
  • sammenligne, hvordan samfundskritikken kommer til udtryk i 1. maj-tale 2022 og Pelle Erobreren
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum 

Tekst til opgaven

Til opgaven hører to tekster (tekst 3a og 3b). 

3a. Glenn Bech: 1. maj-tale 2022

Videoen blev frigivet på forlaget Gyldendals Youtube-kanal d. 4. maj 2022. Glenn Bech (f. 1991) er uddannet psykolog, digter og forfatter.

1. maj fejres hvert år som arbejdernes internationale kampdag. Dagen har sin oprindelse i kampen for bedre arbejdsforhold og en kortere arbejdsdag og blev første gang afholdt i 1870. Den bliver markeret med demonstrationer, taler, møder og festligheder verden over.

Du finder en kort beskrivelse samt teksten til 3a her


Opgave 2

Titel: Barn og voksen 

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillinger af forholdet mellem barn og voksen.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere kortfilmen Pas på Vilma! (tekst 2).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og:

  • analysere og fortolke Pas på Vilma! med særligt fokus på komposition, samt hvordan rollefordelingen og forholdet mellem Rikke og Nikoline bliver fremstillet. Undersøg, hvordan de filmiske virkemidler understøtter fremstillingen
  • perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, dokumentar eller film
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum 

Til opgaven hører en tekst (tekst 2). 

2. Benedicte Lyngholm Jensen: Pas på Vilma!

Kortfilm fra 2021, skrevet og instrueret af Benedicte Lyngholm Jensen.




Opgave 1

Titel: Ensomhed 

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der fremstiller ensomhed.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Nylon (tekst 1).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:

  • analysere og fortolke Nylon med fokus på, hvordan hovedpersonens ensomhed og længsel efter fællesskab fremstilles. Du skal bl.a. komme ind på miljøet, kompositionen og titlens betydning
  • perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, dokumentar eller film  
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning  

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Tekst til opgave 1 

Til opgaven hører en tekst (tekst 1). 




Indholdsfortegnelse

Opgaver og tekster
Du skal besvare én af opgaverne 1 – 4. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.


Analyserende artikler

1: Ensomhed
1. Martha Flyvholm Tode: Nylon

2: Barn og voksen
2. Benedicte Lyngholm Jensen: Pas på Vilma! (medieklip)

3:  Samfundskritiske taler
3a. Glenn Bech: 1. maj-tale 2022 (medieklip)
3b. Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren


Debatterende artikel

4: Minoritetsgrupper i dansk film
4a. Ina Mariam Aruldass: Nydanskere fortjener også film at spejle sig i
4b. Henrik Dahl: Farvel til den kunstneriske frihed
4c. Nordisk Film: Fædre og Mødre
4d. Et større billede: Forældre


Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet. 




Om de to opgavegenrer

Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg. 



Vejledning

Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til medieklip og brug af screenshots
Du kan henvise til dele af medieklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel. 



Dansk A

Onsdag den 14. august 2024

Kl. 9.00-14.00