Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.

Oplysninger til brug for Copydan

Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.

Opgave 1
Jelena Lengold: Strejfture.
Markedsgøgleren, Vandkunsten, 2017.

Opgave 2
TV Syd: Esbjerg fB - Love it or leave it.
TV Syd, 2022.

Opgave 3
H.K.H. Kronprins Frederik: Tale til dronning Margrethe.
https://www.kongehuset.dk/foto-video/video-h-k-h-kronprinsens-tale-ved-gallataffel-paa-christiansborg-slot-den-11-september-2022-i-anledning-af-h-m-dronningens-50-aars-regeringsjubilaeum, 11. september, 2022.

Malte Ebert: Lad mig kalde Dem for du.
https://www.youtube.com/watch?v=umZ7HmTpqbo&ab_channel=MalteEbert, 11. september, 2022.

Opgave 4
Sebastian Dorset: Til forsvar for Onkel Reje.
POV, 4. maj 2023.

Klaus Ewald: Leo Lummerkrog aka onkel reje
24nyt.dk, 18. maj 2023.

DR Ramasjang: En vigtig besked fra Onkel Reje.
https://www.facebook.com/watch/?v=628543219326526, 1. juni 2023.




Opgave 4

Titel: Grænser på sociale medier

Opgaveformulering

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der bør være grænser for, hvordan man omtaler offentlige personer på sociale medier.

I din artikel skal du inddrage Til forsvar for Onkel Reje (tekst 4a), Leo Lummerkrog aka onkel reje (tekst 4b) og En vigtig besked fra Onkel Reje (tekst 4c).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:

  • diskutere og debattere, om der er grænser for, hvordan man omtaler offentlige personer på sociale medier. Inddrag hovedsynspunkter og argumenter fra Til forsvar for Onkel Reje og Leo Lummerkrog aka onkel reje
  • underbygge dine egne argumenter ved at inddrage En vigtig besked fra Onkel Reje som eksempel på, hvordan omtale på sociale medier kan påvirke offentlige personer. Du kan inddrage andre eksempler
  • præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Tekster til opgave 4

Til opgaven hører tre tekster (tekst 4a, 4b og 4c).


4c. DR Ramasjang: En vigtig besked fra Onkel Reje

Videoen blev offentliggjort på DR1's Facebook-side d. 1. juni 2023. Mads Geertsen spiller figuren Onkel Reje på børnekanalen DR Ramasjang. 





Opgave 3

Titel: Hyldest

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der hylder dronning Margrethe.

I din artikel skal du analysere, fortolke, sammenligne og vurdere Tale til dronning Margrethe (tekst 3a) og Lad mig kalde Dem for du (tekst 3b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne også i form af screenshots) og:

  • analysere og fortolke, hvordan humor og sproglige virkemidler anvendes til at hylde dronningen i Tale til dronning Margrethe og Lad mig kalde Dem for du
  • sammenligne talen og sangen og vurdere, hvordan de fungerer som hyldest. Du skal bl.a. komme ind på genre og afsender-modtagerforhold
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Til opgaven hører to videoklip (tekst 3a og 3b). Du finder teksterne til 3a og 3b her


3a. H.K.H. Kronprins Frederik: Tale til dronning Margrethe

Talen blev holdt på Christiansborg Slot d. 11. september 2022 i anledning af Hendes Majestæt Dronningens 50-års regeringsjubilæum. På dette tidspunkt var Hans Majestæt kong Frederik X (f. 1968) ikke konge, men kronprins.



3b. Malte Ebert: Lad mig kalde Dem for du

Sangen blev fremført på Christiansborg Slot d. 11. september 2022 i anledning af Hendes Majestæt Dronningens 50-års regeringsjubilæum. Malte Ebert (f. 1994) er dansk sanger og sangskriver.





Opgave 2

Titel: Fremstillinger af opture og nedture

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillinger af opture og nedture.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere dokumentaren Esbjerg fB – Love it or leave it (tekst 2).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og:

  • analysere og fortolke, hvordan den sportslige optur og nedtur fremstilles i Esbjerg fB – Love it or leave it. Undersøg i den forbindelse, hvordan kompositionen og de filmiske virkemidler understøtter fremstillingen
  • perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx film, tv, dokumentar eller litteratur
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Til opgaven hører en tekst (tekst 2).


2. TV Syd: Esbjerg fB – Love it or leave it

Esbjerg fB – Love it or leave it er en dokumentarserie i 11 afsnit, der følger fodboldklubben Esbjerg fB, i daglig tale EfB, igennem en dramatisk sæson i 21/22. Klubben spiller i denne sæson i 1. division (landets næstbedste række) og har givet et tv-hold adgang til at følge deres jagt på oprykning til Superligaen (landets bedste række). Sæsonen ender dog med nedrykning til 2. division (landets tredjebedste række), hvilket er en historisk nedtur for fodboldklubben, der blot tre år tidligere vandt bronze i Superligaen. Dokumentarserien er produceret af og blev sendt på TV Syd i efteråret 2022.

Uddraget er dokumentarseriens slutning, fra det 11. og sidste afsnit med titlen ”Alt eller intet” (12:32-22:02).





Opgave 1

Titel: Konfliktfyldte parforhold

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der fremstiller konfliktfyldte parforhold.

I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Strejfture (tekst 1).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og:

  • analysere og fortolke Strejfture med fokus på forholdet mellem manden og kvinden, og hvordan deres konflikt og reaktioner kommer til udtryk. Du skal bl.a. komme ind på personkarakteristik, symbolik og ægteparrets kommunikation
  • perspektivere din analyse og fortolkning til det overordnede emne for artiklen, idet du inddrager et eller flere andre eksempler fra fx litteratur, dokumentar eller film
  • formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 tegn med mellemrum

Tekst til opgave 1

Til opgaven hører en tekst (tekst 1). 




Indholdsfortegnelse

Opgaver og tekster

Du skal besvare én af opgaverne 1-4. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.


Analyserende artikler

1. Konfliktfyldte parforhold  
1. Jelena Lengold: Strejfture

2. Fremstillinger af opture og nedture
2. TV Syd: Esbjerg fB - Love it or leave it (medieklip)

3. Hyldest  
3a. Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik: Tale til dronning Margrethe (medieklip)
3b. Malte Ebert: Lad mig kalde Dem for du (medieklip)


Debatterende artikel

4. Grænser på sociale medier
4a. Sebastian Dorset: Til forsvar for Onkel Reje
4b. Klaus Ewald: Leo Lummerkrog aka onkel reje
4c. DR Ramasjang: En vigtig besked fra Onkel Reje (medieklip)


Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet.




Om de to opgavegenrer

Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg. 




Vejledning

Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til medieklip og brug af screenshots
Du kan henvise til dele af medieklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel.




Dansk A

Torsdag den 23. maj 2024

Kl. 9.00-14.00