Højere forberedelseseksamen
Bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.
Opgave 1
Henriette Rostrup: Grusomme historier om
børn.
Kort fortalt – danske noveller 2000-2010. Gyldendal, 2011.
Opgave 2
Per Wennick: Skøn, skæv og 98.
DR1, 2019.
Jonas Risvig: Pigen der glemte at gå.
DR3, 2019.
Opgave 3
Nikoline: Danskhed.
Svesken på disken.
Rebel INC., 2018.
Gnags: Danmark, dit indre ocean.
Plads til begejstring. Genlyd
Grammofon, 1986.
Sys Bjerre: Fædrelandet.
Højskolesangbogen. Forlaget Højskolerne, 2015.
Opgave 4
Ilja Wechselmann: Jeg vil sælge bøger ved at skrive god
litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl.
Information, 8. juni 2022.
Cecilie Alisa Wolters: Instagram beriger bogverdenen ved at give de uetablerede en
chance.
Information, 14. juli 2022.
Cecilie Alisa Wolters: Instagramopslag.
Instagram, 22. september
2021.
Gyldendal Forlag: Bogtrailer for Annas Sang.
Gyldendals Forlags
Youtube-kanal, 15. august 2022.
Opgaveformulering Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger og diskuterer, om markedsføring af litteratur på sociale medier er skadeligt eller gavnligt for litteraturen. I din artikel skal du inddrage Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl (tekst 4a), Instagram beriger bogverdenen ved at give de uetablerede en chance (tekst 4b), Instagramopslag (tekst 4c) og Bogtraileren for Annas bog (tekst 4d). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører fire tekster (tekst 4a, 4b, 4c og 4d)
Uddraget er fra begyndelsen (00.00-01.00). Bogtraileren varer i alt 3 minutter og 19 sekunder. Bogtraileren blev udgivet på Gyldendal Forlags YouTube-kanal d. 15. august 2022. Benjamin Koppel er musiker og forfatter og har udgivet romanen Annas Sang (2022), som denne bogtrailer omhandler.
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillinger af Danmark og danskere i sangtekster. I din artikel skal du analysere, fortolke og vurdere Danskhed (tekst 3a), Danmark, dit indre ocean (tekst 3b) og Fædrelandet (tekst 3c). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører tre tekster (tekst 3a, 3b og 3c).
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan dokumentarer fremstiller deres hovedpersoner. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Skøn, skæv og 98 (tekst 2a) og Pigen der glemte at gå (tekst 2b). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører to tekster (tekst 2a og 2b).
Uddraget (00:00-03:42) er fra begyndelsen af dokumentaren Skøn, skæv og 98. Dokumentaren er instrueret af Per Wennick og havde premiere d. 7. januar 2019 på DR1.
Uddraget (00:00-05:41) er fra begyndelsen af dokumentaren Pigen der glemte at gå. Dokumentaren er instrueret af Jonas Risvig og havde premiere d. 4. marts 2019 på DR3.
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, der fremstiller sorg. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Grusomme historier om børn (tekst 1). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører en tekst (tekst 1).
Opgaver og tekster
Du skal besvare én af opgaverne 1-4. Brug opgavens titel
som overskrift for din besvarelse.
Analyserende artikler
1. Sorg
1. Henriette Rostrup: Grusomme
historier om børn
2. Personfremstillinger i dokumentarer
2a. Per Wennick: Skøn, skæv og 98 (medieklip)
2b. Jonas
Risvig: Pigen der glemte at gå (medieklip)
3. Sange om Danmark og
danskere
3a. Nikoline: Danskhed
3b. Gnags: Danmark, dit
indre ocean
3c. Sys Bjerre:
Fædrelandet
Debatterende artikel
4. Markedsføring af litteratur på sociale
medier
4a. Ilja Wechselmann: Jeg vil sælge bøger ved at skrive god
litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl
4b. Cecilie Alisa Wolters:
Instagram beriger bogverdenen ved at give de uetablerede en chance
4c. Cecilie
Alisa Wolters: Instagramopslag
4d. Gyldendal Forlag: Bogtrailer for Annas
Sang (medieklip)
Ortografi og tegnsætning følger originalerne.
Trykfejl er dog rettet.
Artiklen som genre
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger
indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne
offentliggøres og læses af en interesseret læser.
Du er afsenderen. Den modtager, du
skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og
litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle
debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige
begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det
betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem. En artikel er
opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer
og åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en
sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til
eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager,
for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne forfatter, titel og gerne
årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som
er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser
kender det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig
altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder,
men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din
tekst eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele
artiklen og henviser på den samme måde.
Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den
med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller
multimodal. Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke
kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også
dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både
går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag
vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at
forklare og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en
perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan
fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.
Kendetegnende
for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad,
hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart,
vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet
forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger:
Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om
forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur,
kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære
forskningsartikler.
Debatterende artikel
Når du skriver en
debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller
spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere
på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere
debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og
velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til
den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være
mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage
og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og
argumenter der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for
din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal
samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation, og
derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan
også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle
sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i
undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.
Kendetegnende for den
gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise
synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre,
karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker,
debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler,
avisledere, blogindlæg.
Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire
opgaver med tilhørende tekster.
Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på
linket.
Du skal besvare én af opgaverne
Brug opgavens titel som
overskrift for din besvarelse.
Kildeoplysninger
Oplysninger om
kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.
Henvisninger til video- og lydklip
Du kan henvise til dele af
video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis
starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter.
Mandag den 14. august 2023
Kl. 9.00-14.00