Højere forberedelseseksamen
Bjørn Isak: Rav.
Rav, Brændpunkt, 2018.
Mødrehjælpen og Lev Uden Vold: Isolation.
https://vimeo.com/406796568.
Mødrehjælpen og Er Du Okay?:
Fodbold.
https://www.youtube.com/watch?v=FiCrW_Vqf6E&t=2s.
Per Vers: Selvhad.
Per Vers og Benny Andersen: Sidste omgang.
Mixed Ape Music, 2022.
Benny Andersen: Svantes sorte vise.
Benny Andersen: Svantes Viser: En
Sanghistorie.
Gyldendal, 1972.
Per Bjerre: Sølle eksistenser? Radiovært viser sig som elitær og
nedladende.
Politiken, 15. februar 2022.
Esben Kjær: Lyt til mig, før I dømmer mig som elitær.
Politiken, 19. februar
2022.
Jesper Dalgaard: Kandis for livet.
Frau Film, 2021.
Opgaveformulering Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om det har en betydning, hvordan
sårbare mennesker fremstilles i forskellige medier.
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgave 4 hører tre tekster (tekst 4a, 4b og 4c).
Uddraget (00.00-06.07) er fra dokumentaren Kandis for livet. Dokumentaren er instrueret af Jesper Dalgaard og havde premiere d. 23. september 2021.
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillinger af selvværdsproblemer. I din artikel skal du analysere, fortolke og sammenligne Selvhad (tekst 3a) og
Svantes sorte vise (tekst 3b).
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører to tekster (tekst 3a og 3b).
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan kampagnefilm kan skabe opmærksomhed om tabubelagte emner. I din artikel skal du lave en sammenlignende analyse, fortolkning og vurdering af kampagnefilmene Isolation (tekst 2a) og Fodbold (tekst 2b). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører to tekster (tekst 2a og 2b).
Teksten er en kampagnefilm for Mødrehjælpen lavet i samarbejde med Lev Uden Vold, 2020.
Kampagnefilm for Mødrehjælpen i samarbejde med projektet ErDuOkay.dk, 2021. Skuespillerne er kendte fra DR Ultra, og filmen har været markedsført på YouTube og TikTok.
Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger tekster, hvor det usagte spiller en væsentlig rolle. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Rav (tekst 1). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) |
Til opgaven hører en tekst (tekst 1).
Opgaver og tekster
Du skal besvare én af opgaverne 1-4. Brug opgavens titel som overskrift for din
besvarelse.
1. Det usagte
1. Bjørn
Isak: Rav
2. Kampagnefilm, der bryder tabuer
2a:
Mødrehjælpen og Lev Uden Vold: Isolation
2b: Mødrehjælpen og Er Du Okay?: Fodbold
3. Selvværdsproblemer
3a: Per Vers:
Selvhad
3b: Benny Andersen: Svantes sorte vise
4. Fremstillinger af sårbare mennesker
4a: Per Bjerre: Sølle eksistenser? Radiovært
viser sig som elitær og nedladende
4b: Esbjen Kjær: Lyt til mig, før I dømmer mig som
elitær
4c: Jesper Dalgaard: Kandis for livet
Ortografi og tegnsætning følger originalerne. Trykfejl er dog rettet.
De to opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger indenfor den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser. Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem.
En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, den rummer og
åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form
(dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til
opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.
I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal
præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, hvilket vil sige, at du i din tekst skal nævne
forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de
tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender
det materiale, opgaven er stillet i til den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det
materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele
artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst eller som du ellers har lært det. Det
vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde.
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse,
fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal. Din opgave er at formidle
din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i
teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås.
Det er vigtigt,
at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine
tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare
og udlægge det for din læser. Hvis opgaven kræver det, skal du også gennem en perspektivering vise, hvordan
teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller
genremæssig sammenhæng.
Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik
for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen
klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og
perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller
spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de
forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere
for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation at forsøge at overbevise
din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale
– det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel
inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter der
er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt
med konkrete citater eller eksempler fra teksten.
Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og
eksempler, som kan understøtte din argumentation, og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan
være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du
hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i
undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el.lign.
Kendetegnende for den gode debatterende
artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante
eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.
Vejledning specielt til dette opgavesæt
Dette opgavesæt indeholder fire opgaver med
tilhørende tekster.
Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten
eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.
Du skal besvare én af
opgaverne
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.
Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i
teksternes manchetter på opgavesiderne.
Henvisninger til video- og lydklip
Du
kan henvise til dele af video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for
henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter.
Tirsdag den 6. december 2022
Kl. 9.00-14.00